W dniach 9-10 grudnia 2020 roku odbyła się XI Konferencja Naukowa
Media a edukacja
Przestrzeń relacji
Tematyka konferencji:
XI Konferencję Naukową pod hasłem: “Media a edukacja. Przestrzeń relacji” tematycznie odnieśliśmy nie tylko do roli relacji w życiu człowieka zanurzonego w świecie mediów, ale i cyberprzestrzeni, jako miejsca tworzenia lub podtrzymywania relacji interpersonalnych.
Relacje, edukacja, media. Czym jest relacja w edukacji, również tej medialnej czy zdalnej? Koncentrowanie się na uczeniu się, z uwzględnieniem wzajemności i więzi emocjonalnej między ludźmi są ważnymi cechami tego rodzaju relacji, w które zaangażowani są pedagodzy. Wiele mówi się o relacjach w uczeniu się i rozwoju społeczności, najczęściej w dwóch ujęciach: edukacja dla relacji oraz edukacja poprzez relacje. Pierwsza z nich oznacza zdolność do rozwijania dobrych i satysfakcjonujących relacji interpersonalnych i jest postrzegana jako główny lub kluczowy powód wspierania uczenia się. Edukacja przez relacje oznacza, że relacje są podstawowym źródłem nauki (Smith 2001). Jakość relacji głęboko wpływa na możliwość pozostania ciekawym i otwartym na nowe doświadczenia, a także zdolność do dostrzegania związków i odkrywania znaczeń (Salzberger-Wittenberg i in. 1983).
Relacje „zdarzają się” przez cały czas, we wszystkich miejscach, we wszystkich częściach społeczeństwa i na wszystkich etapach rozwoju jednostek. Człowiek jako istota społeczna cały czas jest zaangażowany w relacje, które jednak wymagają współpracy i zaufania. Potrzeba zatem wysiłku, aby relacje społeczne przebiegały właściwie – i nie ma znaczenia czy miejscem kontaktu z drugim człowiekiem jest szkoła, dom, podwórko, portal społecznościowy czy forum internetowe. W tym kontekście coraz częściej zadajemy sobie pytania: kim staje się człowiek jako istota społeczna w obliczu nowych technologii? Czy media dają możliwość budowania lub rozwijania relacji personalnych czy wręcz przeciwnie – zaburzają je i utrudniają? Jakie wyzwania niesie nam wykorzystywanie sztucznej inteligencji?
Szukając odpowiedzi na te i inne pytania, włączyliśmy prelegentów do dyskusji w następujących obszarach tematycznych:
- Znaczenie relacji w edukacji XXI wieku
- Relacje w edukacji zdalnej – doświadczenia okołopandemijne
- Cyberprzestrzeń jako obszar interakcji społecznych
- Relacje interpersonalne i wspólnotowość w życiu młodych ludzi
- Rola relacji w odniesieniu do zagrożeń cyfrowych
- Społeczna rola nowych mediów (wspieranie, wspomaganie, towarzyszenie) w kontekście wspierania relacji międzyludzkich
- Media a relacje w rodzinie i w grupie rówieśniczej
- Metodologia badań nad edukacją medialną
W programie konferencji, oprócz wystąpień plenarnych oraz w sekcjach tematycznych, przewidziano warsztaty dydaktyczne dla nauczycieli i innych osób zainteresowanych tematyką.