Zaplanowaliśmy konferencję w następujący sposób:
dzień 1 (9.12): wykłady popularyzacyjne oraz warsztaty dla naukowców i nauczycieli;
dzień 2 (10.12): wystąpienia tematyczne uczestników naukowych konferencji (do wysłuchania wystąpień zapraszamy wszystkich uczestników konferencji).
Program:
9 grudnia 2021, platforma Microsoft Teams link
14:00 Przywitanie gości: prof. UAM dr hab. Natalia Walter
Uroczyste otwarcie konferencji
prof. zw. dr hab. Zbyszko Melosik, Prorektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Media, pandemia i relacje społeczne
prof. zw. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska, Dziekan Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM
prof. zw. dr hab. Wacław Strykowski, Prezes Polskiego Towarzystwa Technologii i Mediów Edukacyjnych
Sesja plenarna
14:30 prof. UAM dr hab. Jacek Pyżalski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Czy da się budować wartościowe relacje online?
15:15 prof. UW dr hab. Marlena Plebańska, Uniwersytet Warszawski
STEAM-owa przestrzeń edukacji i relacji
16:00 mgr Dariusz Martynowicz, Nauczyciel Roku 2021
Relacje w onlajnach, czyli jak budować więzi z wykorzystaniem technologii?
16:45 – 17:00 – przerwa
17:00 – 18:00
1. Przestrzenie edukacyjne a przestrzeń budowania relacji (prowadzący: Adam Perzyński)
2. Myśl jak inżynier w Laboratoriach Przyszłości STEM (prowadzący: Adrianna Szofer, Zbigniew Karwasiński, Laboratorium Innowacyjnej Edukacji PCSS)
3. Jak stworzyć wideolekcję i jak udostępnić ją uczniom (prowadzący: Dawid Łasiński „Pan Belfer”)
4. Proste pomysły na STEAMowe zabawy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (prowadząca: Beata Frankiewicz, Klanza)
5. Otwarte zasoby edukacyjne – gdzie szukać inspiracji? (prowadząca: dr Anna Michniuk, Zakład Edukacji Medialnej)
10 grudnia 2021: Wystąpienia tematyczne, platforma MS Teams
9:00 Przywitanie uczestników konferencji: prof. UAM dr hab. Natalia Walter
Sesja plenarna link
moderatorzy: prof. UAM dr hab. Wojciech Skrzydlewski, prof. UAM dr hab. Natalia Walter
- Prof. AWSB dr hab. inż. Janusz Morbitzer, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej, Mądrość i odpowiedzialność jako szczególne wartości epoki antropocenu
- prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie/Ośrodek Badań nad Mediami IFP, „Relacyjność” kompetencji medialnych dziecka: aspekt poznawczy, afektywny, społeczny
- prof. UWM dr hab. Marzenna Nowicka, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Relacje podczas edukacji zdalnej – dziecięce doświadczenia okołopandemijne
- prof. UAM dr hab. Natalia Walter, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, PoMOOC na czas. O doświadczeniach z wdrażania kursu e-learningowego dla nauczycieli
10:20 – koniec sesji plenarnej
10:30 – początek obrad w sekcjach
10:30 – 11:45
Sekcja 1 link
Kompetencje cyfrowe i zastosowanie mediów w edukacji, moderatorzy: dr Anna Michniuk, mgr Katarzyna Bartkowiak
- dr Grzegorz D. Stunża, Uniwersytet Gdański / Polskie Towarzystwo Edukacji Medialnej, Przyszłość relacji. Metawers, sztuczna inteligencja, edukacja międzyplanetarna…
- dr Tomasz Przybyła, lic. Maria Duszczak, mgr inż. Agnieszka Kruszwicka, lic. Weronika Rochatka, prof. UAM dr hab. Michał Klichowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zastosowania neurofeedbacku w edukacji: Między technoeuforią a neuromitologią
- dr hab. Agnieszka Iwanicka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Czy powinniśmy obawiać się rosnącej popularności portali społecznościowych wśród dzieci?
- dr Anna Michniuk, Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim / Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zastosowanie mediów w edukacji na przykładzie przedszkoli i szkół działających w Akureyri (Islandia)
11:45 – 12:00 – przerwa
12:00 – 13:45
- prof. UAM dr hab. Renata Michalak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Relacja edukacyjna w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli na przykładzie szkół ćwiczeń. Perspektywa badawcza
- dr inż. Łukasz Tomczyk, University of Macerata, Italy, Kompetencje cyfrowe wśród przyszłych kadr pedagogicznych – próba definicji i przegląd polskich wyników badań
- mgr Katarzyna Bartkowiak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Dyrektorze! Zrób SELFIE! Ewaluacja kompetencji cyfrowych w szkole
- dr Katarzyna Pawelczak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Pedagog specjalny w relacji z osobą z niepełnosprawnością intelektualną – wyzwania i dylematy
13:45 – 14:00 – przerwa
14:00 – 15:30
- prof. UŁ dr hab. Lucyna Telka, Uniwersytet Łódzki, Media i małe dziecko – problem wskazywany przez wychowawców w żłobku
- dr Marek Siwicki, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Smartfonlife. Nowe podwórko współczesnego dzieciństwa
- dr Agnieszka Koterwas, Akademia Pedagogiki Specjalnej, Instytut Badań Edukacyjnych, O funkcji telefonu komórkowego w społeczności szkolnej. Podsumowanie projektu „Smartfony w szkole – ustalmy reguły gry”
- mgr Ariadna Ciążela, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, Media społecznościowe w edukacji nieformalnej – szansa czy zagrożenie?
- mgr Agnieszka M. Barwicka, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Budowanie relacji w klasie integracyjnej podczas edukacji zdalnej – wnioski i rekomendacje
10:30 – 11:45
Sekcja 2 link
Kryzysowa edukacja zdalna podczas pandemii COVID-19, moderatorzy: prof. UAM dr hab. Natalia Walter, prof. UwB dr hab. Katarzyna Borawska-Kalbarczyk
- prof. UwB dr hab. Katarzyna Borawska-Kalbarczyk, Wydział Nauk o Edukacji, Uniwersytet w Białymstoku, Relacje – kształcenie – (po)rozumienie: budowanie społeczności uczących się w dobie pandemii
- prof. APS dr hab. Joanna Łukasiewicz-Wieleba, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, dr Miłosz Wawrzyniec Romaniuk, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, „Alienacja, samotność, wiele godzin przed komputerem…” – o relacjach w czasie pandemii z perspektywy nauczycieli akademickich i studentów
- prof. UJK dr hab. Anna Wileczek, mgr Anita Jagun, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Interakcja i relacja w edukacji zdalnej – refleksje postpandemiczne
- dr hab. Marzena Buchnat, dr Aneta Wojciechowska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Edukacja zdalna a relacje uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną i z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
11:45 – 12:00 – przerwa
12:00 – 13:45
- dr Wiesław Poleszak, dr Grzegorz Kata, Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie, Jakość relacji uczniów z rówieśnikami i nauczycielami a nasilenie kryzysu psychicznego spowodowanego pandemią COVID-19
- dr Anna Gulczyńska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Piętnaście lat później – pomoc online kiedyś i dziś
- dr Joanna Rabiega-Wiśniewska, Instytut Badań Edukacyjnych, Student – relacje – uczelnia. Jak funkcjonują studenci podczas pandemii Covid-19 w kontekście medialnym?
- mgr Adam Pietrzykowski, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersyteckie Studio Filmowe UAM, Szanse i ryzyka kształcenia online dla akademickiej relacji mistrz – uczeń
13:45 – 14:00 – przerwa
14:00 – 15:30
- dr Monika Czyżewska, dr Magda Lejzerowicz, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Jak budowaliśmy tutorską wspólnotę w czasie pandemii, czyli Akademia Pedagogiki Specjalnej uruchamia program edukacji spersonalizowanej
- dr Małgorzata Bartoszewicz, dr Grzegorz Krzyśko, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Doświadczenia okołopandemijne w edukacji zdalnej na przykładzie zajęć realizowanych na Wydziale Chemii UAM
- dr Monika Christoph, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Doradztwo zawodowe w pracy zdalnej z uczniami – przykłady dobrych praktyk pedagogicznych
- dr Justyna Wiśniewska, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Jak zachować i wzmacniać relacje w edukacji zdalnej – przykłady dobrych praktyk
- dr Monika Frania, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wirtualny escape room jako sposób budowania relacji w zespole studentów w czasie pandemii Covid-19
- mgr Weronika Wójcik, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, Oswoić zarazę? Nauczanie zdalne w memach
10:30 – 11:45
Sekcja 3 link
Kultura – media – społeczeństwo, moderatorzy: prof. UAM dr hab. Wojciech Skrzydlewski, mgr Agata Rataszewska
- prof. UKSW dr hab. Piotr Drzewiecki, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Medioznawstwo i film sportowy. Nowe perspektywy dla edukacji i profesjonalizacji medialnej
- mgr Magdalena Mazik, Muzuem Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Jak zapewnić dobre wspomnienia? Media w edukacji muzealnej
- prof. UAM dr hab. Mirosław Wobalis, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Fabuły interaktywne – czyli słów kilka o lekturach obowiązkowych cyfrowych tubylców
- mgr Aleksandra Sobczak, lic. Anna Jasiulewicz, Uniwersytet Szczeciński, Rola mediów społecznościowych w edukacji w oparciu o filmy w aplikacji Tik-Tok dotyczących Holocaustu
11:45 – 12:00 – przerwa
12:00 – 13:45
- dr Joanna Dziekońska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Wydział Nauk Społecznych, O wspólnocie działania dzieci w internecie – przykłady badawcze i implementacje dydaktyczne
- dr Michalina Kasprzak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Zastosowanie mediów w kontekście twórczym w pracy z dziećmi i młodzieżą w środowiskach defaworyzowanych społecznie
- dr Marta Majorczyk, Collegium Humanum w Warszawie, Rodzice i dzieci online. Jakie znaczenie to ma dla relacji rodzinnej?
- mgr sztuki Dorota Ząbek, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Społeczna rola mediów w kontekście wspierania relacji międzyludzkich w dobie pandemii
13:45 – 14:00 – przerwa
14:00 – 15:30
- mgr Justyna Rogowska, Uniwersytet Gdański, Znaczenie nowych technologii dla osób niewidomych – ujęcie historyczne, a rzeczywistość
- prof. ChAT dr hab. Marek Piotrowski, Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie, Program Powszechnej Dwujęzyczności „Dwujęzyczne Dzieci” w: domu, żłobku, przedszkolu i szkole umożliwiający relacje między: nauczycielami, rodzicami oraz dziećmi przebywającymi w placówkach lub w domu
- mgr Lesław Tomczak, Regionalny Zespół Placówek Wsparcia Edukacji w Opolu, Realizacja potrzeb szkół poprzez media w województwie opolskim, wstępne podsumowanie 6 lat pracy z Programem Powszechnej Dwujęzyczności
- mgr Katarzyna Mróz, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wpływ mediów społecznościowych na postrzeganie zagrożeń cyfrowych
- mgr inż. Andrzej Maciejczyk, Fundacja Edukacja dla Rozwoju EDUKO, Zmiany w edukacji informatycznej a program „Laboratoria Przyszłości”